دلمه برگ مو

دلمه برگ مو یک غذای لذیذ و سنتی است آماده کردن و پیچیدن دلمه سخت است و زمانبر، دلمه برگ مو را به عنوان پبش غذا برای مهمانی از قبل میتوانید بپیچید و بعد بپزید.

3 ساعت
10 نفر
340 کالری
مواد لازم برای 10 نفر
آماده‌سازی 1 ساعت 30 دقیقه
پخت 1 ساعت 30 دقیقه
کل زمان 3 ساعت
طرز تهیه و دستور پخت
  1. برای تهیه دلمه برگ مو ابتدا برگ‌ها را با آب سرد خوب بشویید. یک دیگچه را آب پر کرده روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا آب به جوش آید. سپس برگ‌ها را آرام در داخل آب در حال جوش قرار دهید. پس از گذشت ۵ دقیقه برگ‌ها را در سبد آبکش کنید.
    سبزی‌ دلمه را پاک کرده و پس از شست‌ و شو به صورت ریز خرد کنید. برنج و لپه را هم شسته و بگذارید تا بپزد. مقداری زردچوبه نیز به آن اضافه کنید تا برنج رنگی شود.

  2. دو عدد پیاز را خرد کنید. سپس در داخل تابه کمی روغن بریزید و گوشت چرخ‌کرده و پیاز خرد شده را به همراه کمی زردچوبه سرخ کنید. بعد از سرخ شدن مواد، تابه را از روی اجاق گاز بردارید و سبزی و برنج و لپه را به آن اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنید. به این صورت مواد داخل دلمه آماده می‌شود.

  3. در داخل دیگچه ای که قرار است دلمه‌ها در آن چیده شوند، یک قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید و چند برگ مو را در کف آن قرار دهید. سپس شروع به پیچیدن دلمه‌ها کنید.

  4. برای پیچیدن دلمه‌ها یک برگ بزرگ را برداشته و مقداری از مواد مخلوط آماده شده را در میان آن بریزید. سپس اطراف برگ را روی مواد برگردانید و خوب بپیچید. هر یک از دلمه ها را به صورت وارونه در داخل دیگچه قرار دهید. با توجه به اینکه همه برگ‌ها به صورت کامل و یک اندازه نیستند می‌توانید ۲ برگ کوچک چاک‌دار را رو به‌ روی هم قرار دهید و در واقع برگ بزرگی را به این طریق درست کنید.

  5. بعد از آنکه تمام دلمه ها را در دیگچه و در کنار و روی هم چیدید، ۲ لیوان آب و ۳ قاشق غذاخوری روغن مایع را به آن اضافه کنید و روی شعله متوسط اجاق گاز قرار دهید.

  6. پس از جوش آمدن آب، شعله اجاق گاز را کم کنید و بگذارید تا آرام آرام به مدت یک ساعت و نیم بپزد.

  7. برای آنکه دلمه‌ها موقع پخت به حالت پیچیده در ظرف قرار گیرند و باز نشوند، پیش از پخت، زیردستی چینی را به صورت برعکس روی دلمه‌های چیده شده در قابلمه قرار دهید.

  8. اضافه کردن چاشنی آن باید در مراحل پایانی پخت باشد اگر چاشنی را در مراحل اولیه پخت اضافه کنید، برگ‌ها سفت می‌شوند. برای درست کردن چاشنی، سرکه یا آبلیمو و شکر را در کاسه کوچکی بریزید و کمی حرارت دهید تا شکر به طور کامل حل شود. سپس آن را روی دلمه‌ها بریزید و بگذارید تا مرحله پخت دلمه کامل شده و چاشنی خوب جذب آن شود.

آشپزی غذای سنتی
(4 ستاره از 188 رای)