قیمه نثار

قیمه نثار غذای سنتی شهر قزوین است قیمه نثار یک غذای مغذی و لذیذ است در انتخاب خلال پسته و بادام دقت کنید که تازه باشد و از برنج ایرانی استفاده کنید نوش جان.

1 ساعت 15 دقیقه
6 نفر
900 کالری
مواد لازم برای 6 نفر
آماده‌سازی 15 دقیقه
پخت 1 ساعت
کل زمان 1 ساعت 15 دقیقه
طرز تهیه و دستور پخت

قیمه نثار یک غذای محلی قزوین است برای پخت قیمه نثار بایستی برنج را از قبل خیس کنید. خلال بادام را خیس کنید. خلال پسته را نیز در گلاب خیس کنید. زرشک را شسته و خیس کنید.

پخت

  1. گوشت را به صورت قیمه ‏ای خرد کنید و با پیاز داغ، رب گوجه فرنگی، فلفل سیاه، زردچوبه و کمی روغن تفت دهید. سپس گوشت را با ۲ پیمانه آب روی حرارت قرار دهید تا بپزد و حدود یک ساعت بعد، نیمی از خلال بادام خیس خورده را به گوشت اضافه کنید و بگذارید تا گوشت کاملا مغز پخت شود.

  2. برنج را آبکش کرده و دم کنید.

  3. بقیه ی خلال بادام خیس خورده را در کمی کره تفت دهید. سپس خلال پسته خیس خورده را در کمی کره تفت دهید.

  4. زرشک خیس خورده را با کمی کره تفت دهید شکر را روی آن بریزید و شعله را خاموش کنید.

  5. یک پیمانه از برنج را که دم کشیده است با زعفران ترکیب نموده و برنج زعفرانی را آماده کنید.

تزیین

  1. نصف برنج دم کشیده و گرم را در دیس بکشید و روی آن نیمی از قیمه نثار پخته شده به همراه خلال بادام را بریزید و سپس بقیه برنج را در دیس بکشید و مابقی قیمه نثار را روی برنج بریزید حال برنج را با نوارهای برنج زعفرانی، زرشک، خلال پسته، خلال بادام و خلال پرتقال شیرین شده تزیین کنید روی همه ی مواد آماده شده از ادویه (دارچین، هل، زیره)   بپاشید.

  2. با ادویه مرغوب، غذای قیمه نثار شما بی نهایت خوش عطر می شود. این غذا درگذشته جزو غذاهای تشریفاتی محسوب می شد و در عروسی ها هم به عنوان شام عروسی همراه با سبزی خوردن سرو می شده است.

آشپزی غذای سنتی
(4 ستاره از 316 رای)