باقالی پلو با ماهیچه

باقالی پلو با ماهیچه گوسفندی یک غذای اصلی بسیار مقوی و خوشمزه است در صورت نداشتن باقالی تازه از باقالی خشک و یا فریز شده برای تهیه باقالی پلو استفاده کنید.

3 ساعت 30 دقیقه
6 نفر
420 کالری
مواد لازم برای 6 نفر
آماده‌سازی 30 دقیقه
پخت 2 ساعت
کل زمان 3 ساعت 30 دقیقه
طرز تهیه و دستور پخت
  1. جهت تهیه باقالی پلو با گوشت ماهیچه گوسفندی برنج را از یک ساعت قبل با مقداری آب و ۲ قاشق غذا خوری نمک بخیسانید.

  2. گوشت ماهیچه را با یک عدد پیاز و مقداری آب روی حرارت بالا قرار دهید تا آب بجوشد، و حرارت را روی متوسط تنظیم کنید و به مدت ۲ ساعت بگذارید گوشت بپزد.

  3. در دیگچه برای آبکش کردن برنج تا نصف آب بریزید، بعد از جوشیدن آب یک قاشق غذا خوری نمک به آن اضافه کنید و باقلا پاک کرده را داخل آن بریزید. زمان جوشیدن باقلا در آب، اگر از باقلا تازه استفاده می کنید حدود ۱۵ دقیقه و اگر از باقلا فریز شده استفاده می کنید حدود ۲۰ دقیقه در آب بجوشد. بعد آب برنج خیس شده را خالی کنید و برنج را داخل قابلمه بریزید. پس از پخته شدن برنج، برنج  و باقلا را با هم در سبد خالی کرده و آبکش کنید.

  4. ته قابلمه حدود ۲ قاشق غذا خوری روغن بریزید، یک لایه از مخلوط برنج و باقلا بریزید و کمی شوید خرد شده اضافه کنید، به آرامی شوید را با برنج مخلوط کنید و دوباره لایه به لایه از مخلوط برنج و باقلا و شوید بریزید و در انتها تمام مواد را به آرامی مخلوط کنید. نیمی از زعفران دم کرده را همراه با یک استکان مخلوط  آب جوش و روغن روی برنج بریزید و برنج را روی حرارت ملایم دم بگذارید. حدود ۴۵ دقیقه زمان برای دم کشیدن برنج در نظر بگیرید.

  5. بعد از پختن گوشت ماهیچه، آن را از آب خارج کنید. در انتهای پختن گوشت باید به اندازه یک تا دو لیوان از آب گوشت باقی مانده باشد.

  6. پیاز را از آب گوشت ماهیچه خارج کنید و دور بریزید. کمی نمک روی گوشت بریزید و بگذارید کمی بماند تا مزه دار شود.

  7. در تابه ای مقداری روغن گرم کنید، یک عدد پیاز باقیمانده را به صورت خلالی خرد کنید و همراه با کمی زردچوبه در روغن سرخ کنید تا طلایی شود. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید. بعد گوشت ماهیچه پخته شده را که بهتر است به قطعات درشت خرد شده باشد داخل پیاز داغ بریزید . تمام سطح آنرا سرخ کنید ، باقیمانده زعفران را داخل گوشت بریزید. نمک و ادویه آن را به مقدار لازم اضافه کنید و یک الی دو لیوان آب گوشت را به مواد اضافه کنید و با حرارت متوسط و درب باز تا زمانی که آب گوشت کم شود روی حرارت قرار دهید.

  8. وقتی برنج دم کشید و آب گوشت هم کشیده شد، مقداری روغن و یا کره گرم کنید و روی پلو بریزید. پلو را داخل قابلمه به آرامی با کمک کفگیر مخلوط کنید و داخل دیس بکشید. نیمی از برنج را بکشید و گوشت آماده را روی آن قرار دهید و بقیه پلو را روی گوشت بریزید و غذا را سرو کنید.

  9. برای تهیه باقالی پلو می توانید از باقلا خشک نیز استفاده کنید. که بایستی چهار ساعت قبل از استفاده باقلا را خیس کنید.

  10. برای تهیه باقالی پلو می توانید از شوید خشک استفاده کنید. در اینصورت از مقدار بیشتری آب و روغن هنگام دم کردن برنج استفاده کنید که پلو در انتها خشک نشود.

  11. برای پخت گوشت می توانید از زودپز استفاده کنید.

آموزش آشپزی
(5 ستاره از 66 رای)