شله زرد

شله زرد یک دسر خوشمزه است و برای نذری هم درست می کنند توجه کنید که شله زرد تهیه شده قوام بیاید و آب نیاندازد زعفران به مقدار کافی بریزید تا خوشرنگ شود.

3 ساعت 15 دقیقه
8 نفر
600 کالری
مواد لازم برای 8 نفر
آماده‌سازی 15 دقیقه
پخت 3 ساعت
کل زمان 3 ساعت 15 دقیقه
طرز تهیه و دستور پخت
  1. برای پخت شله زرد ابتدا برنج را شسته و با آب و روغن به مدت دو ساعت بپزید طوریکه کاملا له شود البته هر چه دانه های برنج ریز تر باشد بهتر له می شود. زعفران را در آب جوش حل کنید و به برنج پخته شده اضافه کنید. محلول زعفران را  قبل از اضافه کردن شکر به برنج اضافه کنید، تا همه دانه های برنج رنگ شود.

  2. خلال بادام را از قبل در گلاب خیس کنید، سپس شکر را اضافه کرده به مدت ۴۵ دقیقه بگذارید ریز بجوشد. برای اینکه شله زرد ته نگیرد بعد از اضافه کردن شکر باید دائما شله زرد را هم بزنید. گلاب و خلال بادام را اضافه کرده به مدت ۱۵ دقیقه در قابلمه را گذاشته تا دم بکشد.

  3. برای اینکه شله زرد قوام داشته باشد و آب نیاندازد، بعد از کامل شدن مواد می توانید یک شعله پخش کن بگذارید زیر دیگچه شله زرد و به مدت نیم ساعت روی شعله ملایم بماند تا تمام آبش کشیده شود.

  4. اگر شله زرد به مقدار کم درست می کنید میتوانید آن را توی ظرف پیرکس بکشید و برای چند دقیقه توی فر بگذارید تا آبش کشیده شود.

  5. شله زرد را گرم در ظرف  بکشید سپس موقعی که خنک شد روی آن را کمی روغن مالیده و شابلون گذاشته و پودر دارچین ریخته و اطراف آن را با خلال پسته و بادام و پودر نارگیل تزیین کنید.


مدت زمان پخت شله زرد

شله زرد با روغن مایع

شله زرد جاافتاده معمولا بین ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز دارد اما زودتر از این زمان هم می توانید شله زرد را مصرف کنید.

آشپزی غذای سنتی
(5 ستاره از 95 رای)