خورش قورمه سبزی

خورش قورمه سبزی یک غذای ایرانی و بسیار خوشمزه است از سرخ کردن زیاد سبزی خودداری کنید. در خورش از لوبیا چیتی به جای لوبیا قرمز هم میتوانید استفاده کنید.

2 ساعت
6 نفر
420 کالری
مواد لازم برای 6 نفر
آماده‌سازی 30 دقیقه
پخت 1 ساعت 30 دقیقه
کل زمان 2 ساعت
طرز تهیه و دستور پخت
  1. برای تهیه خورش قورمه سبزی ابتدا لوبیا قرمز را از چند ساعت قبل پاک کرده، خیس کنید و آب آن را عوض کنید.

  2. برای اینکه لوبیا هنگام طبخ، رنگ خورش را تیره نکند، یک بار لوبیا را با مقداری آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و آب آن را کاملا خالی کنید.

  3. سبزی قورمه شامل تره، جعفری و شنبلیله است گاهی اسفناج هم در سبزی قورمه استفاده میشود، شنبلیله باید کم باشد، اسفناج به خورش قورمه سبزی لعاب میدهد. سبزی را بعد از پاک کردن و شستن کاملا ریز خرد کنید و یا ساطوری کنید. سبزی را با روغن مقداری تفت دهید تا آب آن کشیده شود ولی رنگ سبزی تغییر نکند.

  4. پیاز را خلال خرد کنید و در مقداری روغن همراه با کمی زرد چوبه سرخ کنید تا رنگ آن طلایی شود. گوشت را به تکه های کوچک خرد کنید و به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. لوبیا قرمز، سبزی و لیمو عمانی را به گوشت اضافه کنید و چند دقیقه مواد را روی حرارت هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. بعد آب ولرم داخل مواد بریزید، حرارت زیر خورش قورمه سبزی را زیاد کنید تا آب بجوشد. بعد از جوشیدن آب، حرارت زیر قابلمه را کم کنید و درب آن را ببنید و ۲ ساعت صبر کنید تا خورش قورمه سبزی کاملا بپزد و جا بیفتد.

  5. در این مدت به خورش سر بزنید تا مطمئن شوید آب کافی دارد.

  6. بعد از پخت خورش، نمک و فلفل آن را اندازه کنید و در صورت تمایل به ترش تر شدن مزه خورش، دو تا سه قاشق غذا خوری آبلیمو داخل خورش بریزید و بگذارید خورش قورمه سبزی با درب باز بجوشد و جا بیفتد.

  7. در مورد استفاده از لیمو عمانی  بهتر است به جای سوراخ کردن پوست لیمو با چنگال، لیمو را با چاقو از وسط ببرید و هسته های آن را خارج کنید و به همین صورت داخل خورش استفاده کنید تا به جای طعم پوست لیمو، از طعم و عطر خود لیمو بهره مند شوید. معروف ترین روش استفاده از لیمو عمانی روش خیساندن در آب ولرم و بعد سوراخ کردن پوست لیمو است.

آموزش آشپزی
(4 ستاره از 64 رای)